Backgrounds & Flower Backgrounds
-->

ATTENTION !

Hello there ! Thanks for dropping by this blog http://www.smileycodes.info
However, i would like to inform that we have moved to a new address and this blog will no longer be updated.
I am so sorry for this inconvenience. :(

To visit my new blog, click the tab 'I Moved Here' under the header, and you will be automatically redirected to my new blog. the blog is still on development progress. so it looks *a bit* plain and empty.

Enjoy your day and don't forget to begin everything with 'Bismillah' and end it up with 'Alhamdulillah' ;)

Syukran :)

Thursday 21 March 2013

Little Sharing untuk Batch SPM 2012 :)

Assalamu'alaikum. adik-adik yang dirindui sekalian. hahaa~
Amacam result ? InShaaAllah hebat-hebat belaka korang ni :)
Kalau result bagus mahupun teruk, tak semestinya yang bagus itu nikmat dan yang teruk itu ujian. mungkin itu yang sebaliknya. yang pasti, apa yang Allah susunkan memang terbaik. ^^

hm, alang-alang tuu kak zack nak promote sikit. haa. nak tau ape yang kak zack lalui selama ni ?
kak zack sambung belajar kat UM. course Asasi Pengajian Islam dengan Sains.
dan kak zack harap korang dapat sama-sama join course akak ni. sebab course ni memang banyak benefit dy.

#1 : Exploring Kelantan :)

Untuk course ni, asasi selama dua tahun. setahun di Kelantan (kampus cawangan : Akademi Pengajian Islam UM) & setahun lagi di Kuala Lumpur (kampus induk : Pusat Asasi Sains UM)

alang-alang study kat Kelantan. boleh explore negeri yang penuh tarbiyyah dan barakah ni. lagi-lagi UM terletak kat Nilam Puri. dekat dengan Kota Bharu kalau korang nak jalan-jalan. dekat dengan Wakaf Che Yeh kalo nak shopping :P kalau rajin boleh merayau sampai Rantau Panjang. tapi jauh laah. hahaa.
(kak zack salu berjalan sampai ke Besut, Terengganu. lagi dahsyat sampai terkeluar dari Kelantan XD *padahal besut ngan kelantan dekat je =='*)

dan yang paling menguntungkan, sangat banyak majlis-majlis ilmu kat sini. korang boleh jumpe ulama'-ulama' yang bagus-bagus. bukan senang tau nak dapat semua ni. hehee.
dan korang boleh tengok Tulisan Jawi merata-rata :D *oke, yang ni takde kaitan*

#2 : Memanfaatkan Ilmu.

terutama sekali kepada budak-budak yang minat subjek Sains tapi sayang nak tinggalkan subjek agama. course ni sangat sesuai buat anda. lagipun. kita as budak yang ade asas Bahasa Arab, why not gunekan peluang ni ? lagipun Arabic tu kan bahasa syurga. kite pun sume nak masuk syurga kann ? ^^

korang patut rase bertuah belajar kat sekolah agama. ade budak lain teringin nak masuk course ni, tapi diorang tak amek bahasa arab. jadi. takleh nak mohon. selagi ada peluang ni. manfaatkan laah ilmu Sains dan Bahasa Arab yang ada dalam diri korang tuu.

memang time mule-mule masuk. kak zack sangat risau takleh bawak dengan Bahasa Arab ni. tapi seriously. rasa seronok belajar Bahasa Arab kat sini. lagi-lagi asatizahnya (lecturers) sangat penyayang, mesra dan suka membantu pelajar. :')

Lecturer kat sini sume comel-comel dan sangat berilmu. pakar-pakar semuanya. Pakar Hadith, pakar Linguistik, pakar Bahasa Arab dan bla3 sebagainyee. *kalau nk list memang tak habis*

#3 : Tempoh Study

Asasi : 2 tahun. Degree : 4 tahun.
Total : 6 tahun.
#wow~ lame kann. memang lambat *sikit* laah nak kahwin ! ngee~ >_<

mase yang lame ni memang sangat bagus diisi dengan study. jadi bile ditanya masa muda kita untuk apa ia dihabiskan, kita bolehlah jawab dengan yakin. "saya habiskan masa muda dengan berjihad menuntut ilmu"

tapinyeee. degree tuu double major tau. woah... hebak molek~
tapi yg ni tak bape reti nak cerite sebab tak masuk degree lagi. hehee.

#4 : Skop Pekerjaan.

yang ni memang TAKPAYAH nak risau. Ustaz kak zack cite, antara semua kawan-kawan dy yang amek course ni, TAKDE SORANG pun yang menganggur. paling cikai pun jadi ustazah kat sekolah swasta. sebab course ni memang sangat luas. anda boleh bekerja dalam bidang Sains, (walaupun tak boleh jadi doktor, tapi banyak lagi bidang Sains yang kite boleh explore) dan kalau nak kerja dalam bidang Agama pun boleh.

yang penting, jadilah seorang yang bermanfaat untuk Ummah. tunjukkan yang orang Islam ni boleh !
sama ada korang jadi Ahli Sains yang bertaqwa dan melihat kebesaran Allah melalui keajaiban-keajaiban kejadian Sains ataupun menjadi Ahli agama yang berpengetahuan luas dalam Sains. *berbelit-belit lakk aku cakap -,-*

dan korang akan dapat membuktikan bahawa Islam tak pernah memisahkan Ilmu Agama dan Sains. malah kedua-duanya saling berkaitan ! :D

seronok sangat belajar kat kelantan. dah lah makanan murah dan sedap. hehee XD

lagi satu, kalo sesape rase nak belajar kat timur tengah tapi takut nak belajar luar negara. amik laah asasi pengajian islam kat kelantan ni. macam me
sir/jordan/morocco kedua. hehee. serambi makkah laah katakan. lagipun area nilam puri ni memang terkenal dgn bahasa arab.



pengajian islam dgn sc just terhad untuk budak sc, tapi bagi bebudak yg amik sastera boleh apply utk pengajian islam shj. yg ni utk degree nty akan sambung sama ada bidang pend islam, syariah atau usuluddin.


#sebenarnye kak zack dah taktau nak cite ape lagi. tapi yang pastinye. course ni sangat seronok dan hanya terdapat di UM :)

kalau nak tahu lebih sikit boleh rujuk sini. ataupun search je Asasi Pengajian Islam dengan Sains kat google. hehee. course ni ade mengalami serba sedikit perubahan dari tahun ke tahun. jadi bersedia untuk cabaran seterusnya untuk batch korang ! :D

kan seronok hidup dengan cabaran ? #FearFactorMode. :P

kalau ade pape nak tanye boleh laah mesej kak zack kat fb :)

RALAT: dengar cite degree 3 tahun jee. tak tahu laah~ XD

4 comments:

tag:blogger.com,1999:blog-5740129626758399446.post5221744163560410953..comments2011-08-21T09:36:58.994+08:00 type='text'>Comments on **LIFE IS BEAUTIFUL**: rel='http://schemas.google.com/g/2005#feed' type='application/atom+xml' href='http://greatestgiftoflife.blogspot.com/feeds/5221744163560410953/comments/default'/>< rel='alternate' type='text/html' href='http://greatestgiftoflife.blogspot.com/2011/08/show-me-way.html'/>Zakiyyah Ahmad Baharihttp://www.blogger.com/profile/02208879149117333065noreply@blogger.comBlogger0125